poslovni.hr, 26. ožujka 2014.

U društveno odgovornom poslovanju (DOP) ne bi se trebalo raditi o maksimizaciji profita neke tvrtke, kao što je nekoć vrijedilo, nego je riječ o brizi o okolišu, odgovornom ponašanju prema građanima ili odnosu prema zaposlenicima. Riječ je o novoj etici društva”, rekao je predsjednik Ivo Josipović otvarajući 5. nacionalnu konferenciju o DOP-u u Zagrebu, na kojoj je podijeljeno priznanja indeksa DOP-a u osam kategorija.

Pobjednik u kategoriji velikih poduzeća je Jadranski galenski laboratorij, proizvođač ekološke ambalaže Hartmann u kategoriji srednjih poduzeća, dok je među malim poduzećima nagrađen Euro-unit. Virovitička Flora VTC dobila je priznanje u kategoriji javnih poduzeća, dok je trgovački lanac dm nagrađen za najveći napredak. Agencija za odnose s javnošću Hauska i partneri dobila je indeks DOP-a u kategoriji odgovorne politike i prakse u radnoj okolini, Ledo za odgovornu politiku i prakse upravljanja okolišem, dok je Končar institut dobitnik u kategoriji odgovornih odnosa sa zajednicom.

Uzor Nizozemska
DOP je način poslovanja po kojemu neka tvrtka, iznad strogo zakonom propisanih obaveza, integrira brigu za okoliš i društvo u sustav donošenja odluka. Poslovni rezultati prestaju biti jedinim mjerilom za vrednovanje uspješnosti tvrtke. Prema indeksu DOP-a, uspješna je ona tvrtka koja ujednačeno vodi računa o svom ekonomskom, društvenom i okolišnom utjecaju, a DOP predstavlja poslovni model i način upravljanja u kojem se profit ostvaruje na društveno odgovoran način. Mirjana Matešić, ravnateljica Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj, koji je s HGK inicirao indeks DOP-a, rekla je da bi se Hrvatska trebala ugledati na Nizozemsku i uvesti državnu agenciju za praćenje i poticanje društveno odgovornog poslovanja.

Ministar poduzetništva i obrta Gordan Maras izjavio je da Vlada priprema posebnu strategiju o DOP-u. “Još je dug put prema nama, ali mislim da sve više građana i poduzeća shvaća što je DOP i koliko je važan”, kazao je Maras. Nizozemska veleposlanica u Hrvatskoj Stella Ronner-Grubačić izjavila je da Vlada mora igrati važnu ulogu u promicanju DOP-a te da je EU zacrtala cilj da do 2020. ostvari održiv gospodarski rast uz smanjenje nezaposlenosti i siromaštva. Hrvoje Dokoza, zamjenik ministra graditeljstva, pozvao se na istraživanja UN-a i EK po kojima energetska učinkovitost može dovesti do gospodarskog rasta: ekoindustrija je otvorila milijun novih radnih mjesta u EU te će taj sektor otvoriti najviše novih radnih mjesta. “Prema procjenama EK, u zelenoj industriji EU radi oko 20 milijuna stanovnika”, kazao je Dokoza.

Kompanijska iskustva
Na okruglom stolu o ulozi DOP-a u strategiji ljudskih resursa govorili su Ivan Bilać iz Zagrebačke pivovare, Mojca Dormiter iz Atlantic grupe, Ivana Krajinović iz Styrije, Jelena Tapavički Jogun iz Leda te Hana Naoulo Bego iz Coca-Cole. Objašnjavali su kako implementiraju DOP prema svojim zapsolenicima te kako ga zaposlenici shvaćaju. Kako je kazala Hana Naoulo Bego, prije sedam godina malo tko je znao što je DOP, da bi danas bio široko prihvaćen među samim zaposlenicima. Kompanije DOP promiči edukacijom, učenjem kako što uspješnije voditi brigu ne samo o međusobnim odnosima, nego i o zdravlju i upravljanju osobnim financijama. Kako je kazala moderatorica panela Elaine Cohen, poslodavci moraju shvatiti da “nismo samo zaposlenici, nego ljudi koji imaju svoje privatne živote”.

Styria, prema riječima direktorice upravljanja ljudskim potencijalima Ivane Krajinović, posebnu pažnju usmjerava na obiteljski život svojih zaposlenika, te u nekim tvrtkama nakon šest mjeseci nadoknađuje porodiljnu naknadu. “Primijetili smo da se zaposlenice vraćaju na posao nakon šest mjeseci jer tada počinju primati manju naknadu, a to je vrlo stresno za njih. Moramo im pomoći u takvoj situaciji, pa im sljedećih šest mjeseci isplaćujemo nadoknadu dijela plaće te ih nakon porodiljnog postupno opet uvodimo u svijet rada te mogu raditi nepuno radno vrijeme. To nam je jako bitno i želimo ljude tretirati kao ljude”, istaknula je Krajinović.